Fake news w mediach

Fake news w mediach
31. 3. 2017

Fake news, fałszywe informacje, postprawda i alternatywne fakty – to terminy, które w ciągu ostatniego roku opanowały zarówno salony dziennikarskie, polityczne, jak również słowniki obywateli, zwłaszcza przeciętnych użytkowników internetu, a konkretnie serwisów społecznościowych. Z okazji święta żartu jakim jest Prima aprilis, przygotowaliśmy dla Państwa raport z informacjami, co działo się w mediach w czasie ostatniego roku. Zapraszamy.

Chociaż pierwszy raz w zeszłym roku napisano o „postprawdze” w czerwcu, a o tzw. „fake newsie” – we wrześniu – oba terminy były znane już wcześniej. Od końca ubiegłego roku zauważa się wzmożoną aktywność tych wyrazów w języku – zgodnie z modą językową. A jeśli wierzyć przewidywaniom językoznawców, jest to dopiero początek kariery tych słów w każdym języku. O ile „postprawda” wiąże się raczej ze sceną polityczną, o tyle „fake news” odnosi się do całej rzeczywistości związanej głównie z internetem.

W polskich mediach wyjątkowo chętnie poruszano kwestie fake news i postprawdy: 2707 publikacji. Zdecydowany wzrost publikacji odnotowano w okresie październik 2016 – marzec 2017. Więcej informacji tutaj.

Najgłośniejszy FAKE NEWS ostatniego miesiąca - Jakóbiak u Ellen

„Łukasz Jakóbiak to sprawca największego zamieszania ostatniego weekendu. Popularny youtuber najpierw pokazał swoim fanom zdjęcia z wywiadu, jakiego miał udzielić słynnej amerykańskiej prezenterce Ellen DeGeneres, by chwilę później przyznać, że była to jednak wielka mistyfikacja. W wywiadzie dla INN:Poland Karolina Korwin-Piotrowska przekonuje, że akcja twórcy 20m2 to "fajna, motywująca historia" a jego najzacieklejszymi przeciwnikami są dzisiaj ci, którym w jakiś sposób zagroził. Czyli yotuberzy i media.” (innpoland.pl, 06.03.2017, „Jakóbiak: wielki strateg czy "wiejski głupek"? Korwin-Piotrowska: wolę go 100 razy bardziej niż jego hejterów.”).

*Analiza została sporządzona na podstawie materiałów zebranych w okresie: od 1 kwietnia 2016 roku do 28 marca 2017 roku. Uwzględniono wszystkie informacje, jakie ukazały się w wybranych mediach (prasa, internet), w których przytaczano terminy: „fake news” i „postprawda”. Pobierz infografikę

FAKE_NEWS_small.png

Więcej wiadomości

NEWTON Media

NEWTON Media Sp. z o.o.
ul. Hrubieszowska 6A
01-209 Warszawa
T: +48 22 160 51 20
F: +48 22 160 51 29
E-mail: sales@newtonmedia.pl

Dane rejestrowe:
Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
KRS: 0000175008
NIP: 954-23-53-892
REGON: 276939364
Kapitał zakładowy: 1 000 000,00 PLN

Kontakt z nami

Kontakt z nami

Facebook

  • Ekipa Newton Media po ukończeniu Runmagedonu :) Ciekawe czy do poniedziałku uda się nam wyczyścić obce formy życia z różnych zakamarków ciała...

    27. 5. 2017

LinkedIn

  • NEWTON Media Sp. z o.o. jest częścią międzynarodowej grupy oferującej swoje usługi na rynku polskim, czeskim i słowackim…

Webdesign: Cyber Fox, s.r.o.